Sunday, August 14, 2016

Bagaimana Peniaga - peniaga mencari untung?


      
 BERBUAL DENGAN MAK CIK JUAL SAYUR.
  Saya pernah bertemu bual dengan beberapa peniaga pasar malam dan peniaga runcit di sekitar Pulau Pinang. Saya tertarik dengan seorang Mak Cik berniaga sayur di Pasar Malam Bukit Gedung. Saya tanya dia , " Makcik sebelum ni meniaga kat mana"? Mak cik rata-rata pi ,  pasar tani, pekan hari pasar malam kot Kedah tu. Malam ni saja Makcik Maai meniaga  sini , kebetulan ada tempat makcik dok tang ni!
           Ni sayur (serai) ni kalau tak habis jual harini makcik buat apa?  Mak Cik balik tanamla. Dua tiga bulan nanti boleh jual lagi.

             Saya berbual lagi. Mak Cik tengok seorang Cina di tempat jual buah Dokong, Tak habis buah , dia balik semai buah tu dia tanam . La ni dia Kaya.

Jadi dari perbualan di atas kita tahu bagaimana kita nak jana pendapatan hasil perniagaan kita yang x habistu.

BERBUAL DENGAN MAMAK KEDAI RUNCIT

U tengok kedai kita dulu kecik saja. Tapi sekarang barang sudah penuh. Meniaga macamnilah Bang kita topup barang sikit-sikit , jual untung kita beli tambah lagi, untung tambah lagi. Lama-lama penuh kedai. Bila penuh macamni duit akan beranak dengan sendiri. So kita boleh majula.

KITA TENGOK BANGLA PULA MACAMANA DEPA BERNIAGA

Abang !! Kita orang ada ladang sayur di Balik Pulau dan Jawi sana bang.!
Kita pi hantar sana Perangin Road sama Bukit Mertajam.
Kita orang bangla pun ada buka kedai runcit di Batu Maung sama dekat Komtar. Kita orang sapot kita orang. Orang Bangla banyak makan sayur.
Diceritakan bahawa kumpulan mereka tidak membeli di kedai mereka , mereka akan dipukul. Dahsyat depa. Punya nak bagi kaum depa maju.

Jadi banyak kesimpulan yang kita boleh buat dari cerita-cerita di atas.

JIKA ADA PEKERJA ASING DI TEMPAT ANDA CUBA KLIK DI http://dataykkm.blogspot.my  


Tuesday, March 29, 2016

MESYUARAT AGUNG PERSATUAN PENIAGA-PENIAGA MELAYU PASAR MALAM NEGERI PULAU PINANG KALI KE 15

TARIKH
30 APRIL 2016
TEMPAT
MASJID MAKHBUL TELUK KUMBAR
JAM 8.30 PAGI
SABTU


Sunday, March 27, 2016

DARI MEJA SETIAUSAHA PPPMPP



Dari Meja Setiausaha.

ABU KASIM BIN BAKAR
SETIAUSAHA 
PPPMPP



MESYUARAT AGUNG PPPMPP 2016  30 APRIL 2016 BERTEMPAT DI MASJID MAKHBUL TELOK KUMBAR JAM 8.30  PAGI  (SABTU)
Assalammualaikum;
Saya selaku Setiausaha PPPMPP mengharapkan mesyuarat Agung pada tahun ini mendapat sambutan yang paling ramai daripada kehadiran ahli-ahli yang berdaftar dengan PPPMPP. Daripada kehadiran ini boleh menjadi kayu ukur kepada betapa pentingnya peranan ahli –ahli  yang bakal memberi cadangan, kritikan yang membina (tidak beremosi) dalam membahaskan sesuatu isu disamping memberi pandangan untuk memperbaiki kelemahan yang sedia ada. Kematangan kita semua boleh menjamin kekukuhan PPPMPP yang selama ini berjuang dalam perniagaan pasar malam dalam pelbagai isu / masalah dan kebajikan ahli-ahli semua.
            Ukuran dan nilai pergerakkan ahli-ahli PPPMPP selama 15  tahun boleh dinilai mengikut perkembangan serta kemampuan PPPMPP dalam menanganI isu-isu semasa serta imbuhan-imbuhan daripada mendapatkan dana perniagaan daripada Agensi Kerajaan, Bank-Bank dan Intisusi Kewangan Perniagaan seperti TEKUN, MARA DAN PDC.
Pada tahun 2000- 2004 jumlah keahlian PPPMPP adalah seramai 160 oarang. Usaha penyatupaduan daripada Dewan Perdagangan Islam telah menambah sehingga melebihi 500 orang dan sekarang mempunyai lebih daripada 750 ahli yang berdaftar.
Di sini kita dapat bayangkan betapa kita semua memerlukan PPPMPP sebagai wadah perjuangan untuk mempertahankan Perniagaan Pasar Malam di Pulau Pinang ini.
Kejayaan peringkat pertama mempertahankan tapak Pasar Malam di Mahsuri dan Pasar malam di Seberang Jaya. Ahli semua patut berterima kasih kerana Jawatankuasa dulu  dapat menyelamatkan pasar malam ditutup.
Kejayaan yang kedua; Hubungan yang baik PPPMPP dengan Pihak Kerajaan Negeri / pusat membolehkan ahli PPPMPP medapat Lesen Penjaja, Kursus dari  ICU, Mardi, Jabatan Pertanian dan  kemudahan Kredit atau Dana daripada TEKUN, MARA, Bank-bank .
Cubalah anda bayangkan kalau tanpa PPPMPP adakah semua di atas dapat dinikmati oleh ahli PPPMPP.
Seperkara lagi kita dibelenggu dengan kenaikan kos perniagaan yang selama ini tidak boleh dirungkaikan oleh semua peniaga kecil atau besar.
Langkah terakhir yang perlu kita buat untuk mengatasi masalah ini ialah dengan Penubuhan Koperasi. Ini kita belum berjaya. Ramai dikalangan kita tidak mengetahui rahsia ini atau takut dengan penubuhan koperasi disebabkan Akta Koperasi itu sendiri . Kalau kita kaji sejarah Bagaimana Koperasi Pertama di dunia tertubuh di Britian UK adalah disebabkan tekanan ekonomi kepada Buruh dimana kerajaan tidak prihatin dengan gaji buruh menyebabkan kekangan Ekonomi keluarga menyebabkan salah seorang buruh bernama Laurance  bermuafakat mengumpul dana-dana daripada kalangan rakan buruh di situ membentuk sebuah kedai  runcit , keuntungan tadi diagihkan kepada rakan-rakan yang memberi dana. Akhirnya pasaraya disekeling terkejut dengan kemajuan itu. Konsep koperasi untung diagihkan kepada ahli . Konsep pasaraya untung poket syarikat saja. Konsep koperasi ada mesyuarat Lembaga Pengarah dan Mesyuarat Agung yang semua ahli boleh menikmati keuntungan dan mencadangkan sesuatu untuk memajukan koperasi. Sebenarnya mana-mana organisasi mempunyai akta atau undang tersendiri  agar tidak terkeluar daripada garis panduan matlamat, misi Sesuatu organisasi. Pokok pangkalnya amanah. Ini semua terkandung  dalam kitab suci kita iaitu AlQuran dan Hadis.
Oleh itu cubalah kita semua melihat apakah langkah terakhir kita mencapai kejayaan daripada penyatupaduan kita semua untuk menghadapi liku-liku kos barang yang tidak terkawal oleh semua agensi  termasuk kita sendiri mencari mekanisma yang sesuai menghadapi  persoalan yang getir untuk menambah untung /pendapatan mencapai RM5000.00 sebagai Negara maju 2020. Inilah Formulanya.

   Sekian wassalam daripada saya .

ABU KASIM BIN BAKAR SETIAUSAHA PPPMPP

Monday, March 7, 2016

PPPMPP DULU KINI

PEJABAT PPPMPP 14 TAHUN DULU
PEJABAT PPPMPP


Tahukah anda bahawa sebelum PPPMPP berada ditahab sekarang inilah pejabat yang banyak berjasa dan banyak mencipta sejarah. Bangunan usang ini yang tanpa tandas , bilik air telah melahirkan Pelapis-pelapis Jawatankuasa yang bertanggungjawab terhadap aktiviti pasar malam seluruh Pulau Pinang. 

          Dari Pejabat inilah wujud Biro-Biro yang banyak membantu soal kebajikan ahli-ahli PPPMPP ada yang sakit, ditimpa kemalangan, Mati semuanya dirujuk di Pejabat Buruk ini.
Soal Pengesahan anak sekolah atau melanjutkan ke universiti semuanya dibuat di sini.
segala masalah yang menimpa di pasar malam seperti Notis Penutupan Pasar Malam  Mahsuri, Pasar Malam Sunway Tunas, Seberang Jaya semuanya keputusan di sini.
           Membantu ahli-ahli dalam usaha mendapatkan dana-dana kerajaan, pinjaman geran dan sebagainya kepada ahli yang berdaftar dengan PPPMPP. Lawatan sambil belajar ke Melaka dan sebagainya.
Oleh itu kita sebagai ahli PPPMPP harus mengenang Jasa mereka yang telah lama berkhidmat dengan PPPMPP.
           PPPMPP telah tersohor dimerata corok dan kawasan. Pernah ke Puterajaya dalam KONVENSYEN PENJAJA.


HJ ALIAS BIN ALI
KETUA PENGARAH URUSAN JERUK PAK ALI

Pasti seluruh Malaysia mengenali siapa gambar di atas. Inilah Model atau Icon Usahawan pasar malam  yang telah mencipta sejarah bahawa terdapat usahawan yang wujud dari kalangan peniaga pasar m
alam. Beliau kini telah bergelar JUTAWAN.


             Di mana-mana ceramahnya beliau menceritakan tentang pembelajarannya adalah di Universiti Pasar Malam (UPM) telah membuatkannya menjadi seorang JUTAWAN yang berjaya.
Beliau telah memberi beberapa TIPS untuk kita semua boleh berjaya.

1. JAGA IBU BAPA KITA. Kalau kita berniaga bepuluh ribu sebulan tapi kalau kita tidak memberi perhatian kepada kedua ibu bapa kita. Hasil perniagaan kita tidak diberkati. Beliau menberi contoh Dulu Boon Seow adalah rakan seperjuangan dengan arwah bapanya dalam usaha menjalankan operasi YELLOW BUS BOON SEOW DRIVER BUS MANAKALA PAK ALI KONDAKTOR BUS.
Suatu hari bapanya memerlukan pertolongan Boon Seow agak keberatan namun Boon Seow memaklumkan kepada ibunya. Oleh kerana ibunya memberioon Seow terpaksa mengikut suruhan ibunya. (andainya tersilap) cerita ni minta maaf.
2. Kena selalu bersedekah / derma. Paling mudah ialah pergi ambil no account  bil air atau bil eletrik pergi bayar senyap-senyap , pahala banyak sebab yang pergi mengambil wuduk dan mengunakan kipas angin memberi keselesaan kepada jemaah di masjid tersebut.
insyaalah apa yang kita lakukan seperti di atas akan dilimpahkan rezeki yang melimpah ruah.

AKTIVITI TERKINI 

SEMASA MESYUARAT AGUNG KALI KE 14

MAJLIS KENDURI KESYUKURAN PPPMPP
Allhamdulillah PPPMPP berjaya mengadakan Kenduri Kesyukuran di Masjid Mokhbol Teluk Kumbar. Hasil kerjasama semua  pihak dan sumbangan ikhlas daripaganda Jawatankuasa walaupun kewangan agak terhad namun gandingan semua pihak majlis ini meriah.
        Dalam majlis ini PPPMPP menjemput seorang Ustaz untuk memberi ceramah bertajuk KEBERKATAN DALAM PERNIAGAAN.
1. Jauhi dari RIBA. PPPMPP dapat membentuk kerjasama  mengelakan daripada meminjam daripada unsur riba dengan bekerjasama membantu ahli-ahli seperti kaedah  KUTU.
2. Usarkataz tersebut juga mencadangkan agar waktu magrib diistiharkan berhenti niaga l0-15 minit untuk solat Magrib.





PPPMPP DIBERI MANDAT OLEH PIHAK MASJID MAKHBOL TELUK KUMBAR 
dan telah berjaya mengurustadbir gerai dan ruangniaga dalam PROGRAM CERAMAH YANG DISAMPAIKAN OLEH UZTAZ AZHAR IDRUS. Tahniah kepada pihak terlibat.

Encik Jefry menyerahkan Sumbangan Tabung PPPMPP kepada Encik Khairul, Isterinya mengidapi Penyakit Buah Pinggang.

Gambar di atas di sebelah kiri Sumbangan PPPMPP kepada Soleh Mat Desa yang mengalami Koma di Hospital Besar Pulau Pinang. 
          Gambar di Sebelah kanan atas dan disebelah kiri bawah Majlis Perjumpaan dengan Pengarah SSM tajuk KEPENTINGAN SSM DAN KEPERLUAN SSM kepada ahli PPPMPP.
            Gambar di sebelah kanan bawah: Naib YDP 1 Encik Abdul Razak Mansor mewakili PPPMPP dalam Misi Bantuan Kebakaran Sekolah Agama di Kedah baru-baru ini.

         








Tuesday, December 1, 2015

PPPMPP WADAH DAN PERJUANGAN EKONOMI ORANG PASAR MALAM

Orang Melayu berniaga bermula dari kecil-kecilan sehingga ke besar-besaran adalah datangnya dari peniaga-peniaga pasar malam. Kalau kita lihat 30 tahun dahulu kebanyakkan orang melayu memang kurang berminat dengan perniagaan pasar malam. Kita lihat di Bayan Lepas adalah Pasar Malam yang tertua di Pulau Pinang. Kalau dulu peniaga boleh suka hati duduk mana tempat yang mereka suka tapi sekarang kena ikut peraturan yang ditetapkan oleh Majlis Badaraya Pulau Pinang (MBPP).

Sunday, October 5, 2014

SELAMAT MENYAMBUT HARI RAYA AIDIL ADZHAR

Selamat Menyambut Hari Raya Korban 2014. Kepada yang bekesempatan mewnunaikan haji pada tahun ini PPPMPP doakan agar mendapat Haji Mabror. Raya Haji atau raya korban mengambarkan bahawa setiap sesuatu perjuangan kita memerlukan pengorbanan.Oleh itu Perjuangan menegakkan Ekonomi Melayu Pulau Pinang dan juga Peniaga Melayu pasar malam juga memerlukan pengorbanan, agar kita berjaya menunaikan segala tuntutan yang memenuhi keperluan agama kita. Perlu dilihat keutamaan kita dalam menegakkan Ekonomi perlulah kita mempunyai strategi serta susun atur mengikut keadaan semasa. Kekangan Ekonomi berikutan kenaikkan harga minyak serta bakal menempuhi kenaikkan harga pada bahan mentah perlu meletakkan stategi yang baik agar kita mampu bergerak menjalankan perniagaan. Kita juga perlu menyusun strategi bagi menembusi pasaran luar samaada di pasaraya atau ekspot ke luar negara bagi meluaskan pasaran kita yang semakin menguncup. 10 Tahun lalu saya pernah menulis tentang peranan Koperasi bagi menyelamatkan Ekonomi Melayu khususnya Melayu Pulau Pinang. Kita sememangnya tidak mampu meneruskan atau menongkah di arus kewangan yang berbentuk Sistem Kewangan yang menghala Sistem Kapitali. Iaitu bagi mereka yang kaya akan bertambah kaya manakala yang miskin bertambah miskin. Di sini juga perlu memenuhi sifat terpuji seperti menjalankan perniagaan yang lebih barakah. Iaitu berniaga yang mengikut syariat Islam. Di sini juga kita harus bekorban agar nilai ringgit dan sen kita tidak mengalir kepada bukan islam. Apabila ini berlaku sudah pasti lonjakkan Ekonomi yang mampan lagi mantap akan berlaku. Beberapa contoh dan iktibar yang perlu kita rujuk. Iaitu kenapa Negara Iraq dihancurkan, begitu juga Libya sedangkan alasan utama dulu adakah Senjata Berat ditemuai di Iraq. Beginilah agenda Barat menghancurkan negara Islam. Bahan rujukkan ini perlu di bawa ke Malaysia di mana Modal Ringgit kita mengalir ke mana? Dari mana kita selalu membeli bahan mentah, di mana kita selalu benlanja untuk sosial kehidupan. Bil Astro, Internet dan Pelbagai lagi adalah bertujuan mengembangkan perniagaan. Adakah Ukqwah kita sekarang ini begitu kuat. Ini adalah asas utama yang perlu dilihat. Di sini saya cuba gariskan kepada 3 Perkara dalam menjalani Asas Keperluan Perniagaan Kita; 1. Rutin yang selalu kita buat iaitu mendapatkan Bahan Mentah. Perkara ini saya rasa kita telah lepas dalam menghitung keuntungan dan kerugian dalam perniagaan. Mungkin bekalan bahan mentah yang murah menjadi keutamaan. Mungkin kualiti produk menjadi keutamaan. Promosi , Primes mmungkin telah lepas. 2. Asset / Pelaburan; Adakalah selama ini cara atau teknik kita boleh menjadikan asas untuk pelaburan. Atau perniagaan sekarang boleh dikumpul menjadikan Asset. Biasanya part ini 80% kita belum mencapai. Yang dah capai Alhamdullilah. Masyarakat lain meletakkan ini 1 satu dalam perniagaan. 3. Jaminan / Insuran / Takaful. Berapa aramai diantara kita mendapat jaminan Takaful bila ditimpa bencana atau kesusuahan . Ini pun perlu dititikberatkan. saya akan kupaskan ulasan ini sebagai ulasan yang dapat membantu kita secara berjemaah dalam usaha ini. Insyaallah dari masa ke semam

Wednesday, August 13, 2014

JAMUAN RAYA

Asalammulaikum. Saya Abu Kasim Bakar Selaku Setiausaha PPPMPP mengucapkan Selamat Hari Raya Maaf Zahir Batin bagi Pihak PPPMPP. Baruni kita bermesyuarat untuk memutuskan bahawa Jamuan Hari Raya yang mana ada seorang ahli PPPMPP iaitu Encik Hamid Yusuff sebagai Sponsor bagi menjayakan Program ini.

Majlis ini akan di adakan pada 
23 Ogos 2014 
Bertempat
No 86  Lorong Rajawali 1
(berhampiran Tabung Haji)
Jam 
12 Tengah Hari Hingga 6.00 petang.
Semua Ahli PPPMPP dijemput Hadir.