Saturday, November 7, 2009

Cari Rezeki Di Pasar Malam

Assalammualaikum Dan Salam sejahtera.
Saya cuba mengimbau kembali corak aktiviti orang Melayu Pulau Pinang Mencari rezeki. Saya rasa lebih kurang 90% dari keluarga yang ada di pulau pinang ini terlibat dalam perniagaan. Tak kiralah samada sebuah keluarga itu makan gaji dengan kerajaan atau swasta si isterinya sekurang-kurangnya jual nasi lemak. Tak kiralah gerai tepi jalan atau gerai tetap. Ada juga yang buat part time siang bekerja malam berniaga mee. Ada juga yang buat direct selling. Pusing pi pusing mai mesti berniaga.

Sebab yang saya katakan begitu pasai orang pulau pinang ni susah nak cari rezeki cara lain. mau tak mau kena berniaga. Berniaga bukan untuk kaya tapi terpaksa. Pasai kos penyelenggaraan hidup ni terlalu tinggi. Keperluan asas pun tinggi apatah lagi kalau keperluan nafsu nak kereta besar rumah besar, bini...oop nanti marah pula orang itu... ye. Sebab itulah bila menyentuh soal berniaga di tepi-tepi jalan menjadi isu sensetif sebab soal rezeki orang pulau pinang tak boleh lari dari naluri berniaga. Tak kiralah Cina, India, Melayu. Kalau nak kira masyarakat cina sememangnyalah bereka dari awal -awal dulu dah berniaga. Mereka pun dulu sebelum beli rumah batu yang besar-besar pun bermula dengan berniaga di tepi-tepi jalan. La ni sudah tentu berganda daripada orang melayu dan india. Lani Melayu solah -olah baru nak bermula berniaga, tak kira ditepi-tepi jalan atau di celah-celah flat sementara nak beli rumah batu seperti masyarat cina. Tapi orang yang mula dulu tetap duduk atas la. Melayu baru nak mula tak tau bila boleh sama taraf dengan masyarakat cina. Masyarakat India pun dah nampak siringan menerokai perniagaan tak kira lah kecil atau besar tapi nampak macamtulah.

Saya nak sentuh di sini bagai mana pandangan orang cina terhadap sesuatu menjadi bisness atau duit. Kalau kita tunjuk itu pokok besar tinggi pada orang Melayu mungkin dia kata betuila pokok tu besar dan tinggi. Yang hang nak tunjuk pokok tu buat apa ? tunjukla benda lain. Tetapi kalau kita tunjuk pokok tu kepada orang cina mungkin dia tak nampak pokok tu tapi dia nampak kerusi atau meja atau apa -apa perabut yang bakal jadi duit untuknya. Saya pun dah mengantuk jadii ... nati saya sambung lagi..pukl 2.00 pagi dah nii...

Sebenarnya saya tak sempat menyempunakan blog ini sebab sibuk nak uruskan perniagaan saya,masalah keluarga kalau tidak saya ingin jelaskan dari a-z tentang pasar malam ni kenapa ianya bermanfaat bagi orang yang sedar bahawa pasar malam dari segi sosialnya telah menyumbang kepada tabung JKKK atau Persatuan Penduduk untuk aktiviti masyarakat atau penduduk di situ. Sebab kutipan selebihnya setelah bayar cuci sampah boleh digunakan untuk aktiviti masyarakat di kawasan tersebut. Sebab di pulau pinang penganjuran hanya JKKK dan Persatuan Penduduk yang dibenarkan oleh Pihak MPPP manakala tempat yang tiada kawasan perumahan barulah dibenarkan mana-mana perstuan peniaga pasar malam jadi penganjur. Jadi tak timbul soal kawasan pediaman tidak boleh berniaga sebab JKKK atau persatuan penduduk yang menganjurkan pasar malam tersebut. Bukan orang kaya atau yang pandai internet sahaja boleh menyumbang untuk aktiviti masyarakat setempat. Sebab orang kaya dia tak sempat nak hulur duit dekat JKKK/ perstuan penduduk untuk aktiviti kemasyarakatan.Sebab itu kebanyakan orang kaya rumah besar mereka tidak setuju pasar malam di adakan di kawasan kediaman mereka sebab kebanyakan rasa dah kaya kita beli lah supermerket yang besar-besar.Ada masa saya tulis lagi.
Saya sambung lagi... begitu juga kalau kita tengok orang putih macamana mereka boleh mamtap ekonomi mereka. Depa tetap tak rugi apa sangat pun kalau mereka mai ke negara kita. Pasai apa kalau depa nak tidur depa tidur di Hotel Sharaton , Depa nak makan depa makan di Mc Donal,depa nak beli baju baju crocodal.Orlando ... siapa punya tu.

Melayu kalau nak jaga ekonomi kena atau pasaraya batik diengland , nasi kampung di jepun, makjun di london,batik di Jedah. Barulah kita tak rugi sebab kita belanja melalui orang kita juga.
MPPP pun kalau melesenkan peniaga-peniaga pasar malam mereka pun sumber kewangan dari lesen tersebut. Lepas tu boleh lah anak-anak penduduk di situ bermain dengan selesa. Ini termasuklah anak orang kaya kaya bermain di tapak mainan yang disediakn oleh MPPP.

4 comments:

Asyok said...

This Pasar Malam very anoying, only create traffic jam and alot of waste and rubbish everywhere... Government should take action to stop it or put pasar malam away from civilian resident...

PPPMPP said...

semak semak pun 450 orang ahli aku nanti bakal menggunakan bog ini untuk perkembangan semasa perstuan ini.La ni awak ajar depa sudahlah aku bodoh pun tak apa.

apa-apa jer. said...

Yeah..bravo PPPMPP Tapak tempat Pasar malam melayu dah lama wujud.Tapak2 perumahan baru sahaja menumpang lepas tu nak halau kita pulak.Dah boleh menumpang lepas tu nak halau kita pulak jauh-jauh.Apa punya binatang atau zionis celaka kau ni.puihhh pergi mampuih la kau asyok?.

waja_timur007 said...

To asyok, i m very sure u came from a rich family. that is why u post as such comment. very simple suggestion to those person like u, whether u like it or not, that actvties considered as common economic actvties for middle or third class citizen. thats is the way how they generate their income. so, if u think only for urself, u r not fit to stay in this country. u can get lost n stay in other country which doesnt have this kind of actvties...